تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
دو کارشناس حوزه طلا و جواهر، در گفتگو با «رویداد۲۴» بررسی کردند:

چرا طلافروشان به سامانه جامع تجارت اعتراض دارند؟ | پشت پرده تعطیلی طلافروشی‌ها چه بود؟ | طلا‌فروشی‌ها امروز کرکره‌ها را پائین می‌کشند؟

تصمیمات اخیر دولت و مجلس برای بازار طلا و ثبت معاملات و مالیات‌گیری به شیوه جدید، باعث ایجاد اعتراض در این صنف شده است؛ اعتراضی که شکل اعتصاب دارد. مغازه‌ها بسته‌اند، اما طلا‌فروشان اصرار دارند که اقدامشان به معنای اعتصاب نیست.

پشت پرده تعطیلی برخی طلافروشی‌ها چه بود؟

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: دولت و مجلس از طلا فروش‌ها خواسته‌اند که معاملات و حجم طلا خود را در سامانه وزارت صمت، ثبت کنند. این اقدام باعث اعتراض طلا فروش‌ها در شهر‌های مختلف شده است. اعتراضی که طبق گفته برخی فعالان این حوزه در مسیر گفتگو با دولت و مجلس قرار گرفته اما نتیجه آن هنوز مشخص نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر: پشت درهای بسته برای صنف ما تصمیم نگیرید

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر درباره وضعیت کنونی صنف طلافروشان و مطالبات آن‌ها به رویداد۲۴ می‌گوید درباره این قانون با این صنف صحبتی نشده و این صنف نسبت به ثبت سرمایه، آینده کاری و شکل مالیات و موارد دیگر نگران هستند.

عمده دلایل اعتراض طلا‌فروشها در چند روز اخیر چیست؟

بعد از اینکه سامانه جامع تجارت از ابتدای سال به شکل سابق آغاز به کار کرد این اعتراض شروع شد. اجرا سامانه بدون هیچ تغییراتی از 7 فروردین از طریق نامه وزارت صمت به طلافروش‌ها اعلام شد. همکاران ما نسبت به ثبت سرمایه، آینده کاری و شکل مالیات و موارد دیگر نگران هستند. برخی از واحد‌ها نیز به همین علت مغازه خود را بسته‌اند.

چه گفتگوهایی برای حل این مشکل با مسئولین انجام شده است و کدام ارگانها محل گفتگو شما بودهاند؟

ما تعطیلی واحد‌ها را مورد تأیید قرار نمی‌دهیم و باید کار روزمره انجام شود. اتحادیه‌ها و کارگروه‌های تخصصی باید نسبت به مشکلات رسیدگی کنند. برخی جو را به سمتی بردند تا شرایط بازار طلا تند به نظر برسد. متأسفانه این مسأله باعث شد که در یک سری از شهر‌ها، بازار به صورت نیمه تعطیل دربیاید. ما جلسات متعددی در ده روز گذشته با ارگان‌های مختلف از جمله وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، استانداری و نیرو‌های امنیتی نسبت به اصلاح ابهامات سامانه برگزار کردیم. دو روز قبل نامه‌ای از سمت وزارت صمت برای تغییر در سامانه و ثبت معاملات صادر شد. یک سری از همکاران ما نگران بودند که با ثبت سرمایه و مالیات برعایدی چه اتفاقی به وجود خواهد آورد. در این بین نامه وزارت صمت نگرانی‌ها را کم کرده است. در ادامه کار اتحادیه‌ها نسبت به یک سری اصلاحات درباره تغییر زمان اجرایی شدن سامانه اعتراض دارند.


بیشتر بخوانید: معافیت‌های قانون مالیات بر عایدی سرمایه کدامند؟ | معافیت مشروط طلا و ارز از پرداخت مالیات


آیا از سوی مجلس و دولت کسب نظری از اتحادیه طلا برای اجرایی کردن این سامانه شده بود؟

ما اعتراض کردیم که چرا وقتی می‌خواهید درباره یک صنف قانون تعیین کنید، از آن صنف سؤال نمی‌کنید. ما تا جایی‌که می‌دانیم کسب اطلاعی از صنف طلا درباره تصویب این موضوع نشده است. البته برخی ارگان‌ها می‌گویند در سال ۹۲ که دستورالعمل سامانه ثبت معاملات مطرح می‌شود از صنف سؤال کرده‌اند. دولت قبلی این دستورالعمل را اجرایی نکرد اما دولت رئیسی از سال ۱۴۰۱ دنبال اجرایی کردن این دستورالعمل بود. حالا که بازار اعتراض کرده است قبول کرده‌اند که اصلاحاتی انجام دهند.

اگر اصلاحات مدنظر طلا فروشها اعمال نشود، مانند ارزش افزوده تمکین میکنند یا گزینه دیگری پیش رو دارند؟

ما نامه وزارت صمت را به طلا فروشان داده‌ایم و شنبه باید بازار بازگشایی شود. البته اتحادیه‌ها پیگیر ادامه این اصلاحات هستند. ما اعلام آمادگی کردیم که اتحادیه‌ها در قالب کارگروه‌های تخصصی به گفتگو‌ها و پیگیری ادامه دهند. تداوم این قوانین نتایج خوبی برای بازار طلا ندارد. 70 هزار نفر به صورت مستقیم در طلا فعال هستند و در سال جهش تولید نباید این صنف دچار آسیب شود. از ابتدا سال تا الان 5 درصد تولید در کشور نداشتیم. همکاران ما در واحد‌های تولیدی دچار بحران هستند و عمدتاً درگیر پرداخت اجاره هستند. اگر این اتفاق ادامه‌دار شود و قوانین غیرکارشناسی را تداوم بخشند، شرایط سخت‌تر می‌شود.

امیدواریم مجلس جدید نسبت به صنف ما توجه بیشتری داشته باشد. باید شفاف‌تر با این صنف برخورد کنند و پشت در‌های بسته برای این صنف جلسه نگذارند. اگر شفاف با صنف ما برخورد کنند و اطلاع‌رسانی جامع انجام شود، صنف ما کمتر نگران می‌شود.

کارشناس حوزه طلا و جواهر: سامانه ثبت ایمن نیست

محمد ولی، کارشناس حوزه طلا و جواهر، هم در گفتگو با رویداد۲۴ نسبت به نواقص این قانون جدید انتقاد دارد و می‌گوید دولت باید از آسیب‌هایی که قانون ارزش افزوده به این صنف زده درس بگیرد.  

عمده دلایل اعتراض طلافروشان در روزهای اخیر چه بوده است؟

اعتراض اصلی طلا‌فروش‌ها به سامانه دولت است. مثلا من در سامانه معامله‌ام را ثبت می‌کنم، جلو آن وزن، مبلغ ریالی را قید می‌کنم. سال آینده در کل جهان تورم طلا باعث می‌شود این قیمت افزایش یابد، اما وزن طلا من هم اضافه شده است؟ ما مالیات چه چیزی را در این بین باید پرداخت کنیم؟ مالیات تورمی که دست ما نبوده است؟ بحث امنیت سامانه هم بخش دیگری از اعتراض طلا‌فروش‌هاست. خیلی از سامانه‌ها در جهان هک شده‌اند و ما مطمئن نیستیم این سامانه به صورت امن برقرار بماند. امنیت اطلاعات طلافروش‌ها در این بین محل اختلاف است. صنعت طلا هم گل بی‌عیب نیست اما درصد آدم‌هایی که از قانون در این صنف پیروی می‌کنند، خیلی بیشتر از صنوف دیگر است. نهایتا ۳درصد از طلا‌فروشان مالیات نمی‌دهند.

آیا گفتگویی با مسئولین در رابطه با اصلاح سامانه و مالیات بر طلا انجام شده است؟

طی چند وقت اخیر جلساتی میان اتحادیه طلا و جواهر با مسئولین برگزار شده است. قول‌هایی از سمت دولت داده شده است. سامانه دولت برای طلا ایرادات جدی دارد. من نمی‌خواهم دیگر صنوف را کمرنگ کنم اما طلا نسبت به دیگر صنوف شرایط متفاوتی دارد و ابزار کار است. اگر می‌خواهند برای طلا تصمیم‌گیری کنند باید با اهل فن طلا مشورت کنند. البته صنوف باید مالیات بدهند اما سامانه صنعت و معدن منجر به افزایش تورم خواهد شد. ما بر حسب وظیفه به دوستان گفتیم که فعالیت را از سر بگیرند تا آرام آرام قانون را اصلاح کنند.

در صورت عدم اصلاح قانون، طلا‌فروش‌ها چه برنامه ای برای ادامه فعالیت خود دارند؟

انشالله که دولت و مجلس کمک کنند تا مسئله حل شود. همکاران ما هم مثل بقیه کاسب هستند و باید کاسبی کنند. نمی‌توان به صورت بلندمدت درب مغازه را بست. کارگران و تولیدکننده‌های ما هم در این بین بالاخره باید کار کنند. این مسئله نباید مثل ارزش افزوده شود؛ 12 سال طول کشید تا مجلس متوجه شود که قانون ارزش افزوده برای طلا ایراد دارد.

ارزش افزوده چه چالش هایی برای طلا فروشان ایجاد کرد؟

ارزش افزوده از ۳ درصد شروع و به ۹درصد رسید. اول گفتند باید مالیات طلا و اجرت را بدهید. ما گفتیم که روی اصل طلا نباید مالیات بدهیم، از سود طلا‌فروش باید مالیات بگیرند. ما که درخت طلا نداریم تا از تولید آن مالیات بدهیم. من اگر صد گرم طلا بفروشم، باید از همکاران خرید کنم. در نتیجه مسئله ارزش افزوده هم به این شکل ادامه یافت تا اصل طلا را از ارزش افزوده جدا کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
0
1
چون نمیخوان مالیات بدهند
نظرات شما
نظرسنجی
در انتخابات پیش‌رو به کدام کاندیدای احتمالی قطعا رای نمی‌دهید؟
پیشخوان